Przekaźnik czasowy GOTI gwiazda-trójkąt MTR17-TTZ-U240-216 służy do sterowania stycznikami w układzie do rozruchu silnika elektrycznego trójfazowego.
Posiada wbudowany układ dwóch przekaźników elektromagnetycznych które sterują bezpośrednio stycznikami połączenia uzwojeń silnika w gwiazdę i trójkąt. Eliminuje to możliwość jednoczesnego załączenia stycznika gwiazdy i stycznika trójkąta.
W sterowniku istnieje możliwość nastawy czasy pracy w układzie GWIAZDA oraz czasu przełączenia pomiędzy układem GWIAZDA a układem TRÓJKĄT.
Po podaniu napięcia zasilającego następuje załączenie przekaźnika gwiazdy – styki 25-28 zwarte- na czas T1. Po upływie czasu T1 przekaźnik gwiazdy zostaje wyłączony – styki 25-28 – rozwarte. Następnie rozpoczyna się odmierzanie czasu T2, w trakcie którego oba przekaźniki 1. Rozpoczęcie kolejnego cyklu możliwe jest po wyłączeniu i ponownym podaniu napięcia zasilającego.
Sterownik gwiazda-trójkąt przeznaczony jest do zastosowań w układach automatyki i sterowania. Uniwersalny zasilacz pozwala na podłączenie układu do dowolnego źródła zasilania AC lub DC o napięciu od 12 do 240V. Dzięki zastosowaniu procesora przekaźnik cechuje wysoka stabilność odmierzanego czasu. Stan przekaźnika oraz informacja o odmierzaniu czasu wskazywana jest przy pomocy dwóch diod LED.
Rozruch silnika z przełącznikiem GWIAZDA-TRÓJKĄT stosowany jest w celu niedopuszczenie do spadków napięcia w sieci spowodowanego duzym krótkotrwałym przeciążeniem. Silniki indukcyjne z uzwojeniem połączonym w TRÓJKĄT w chwili rozruchu pobierają bardzo duży prąd, dochodzący do 8-krotnej wartości prądu znamionowego. Tak duży prąd powoduje znaczne spadki napięcia w liniach zasilających silnik. Zmniejsza to moment rozruchowy silnika praz zakłóca pracę innych odbiorników w sieci z której zasilany jest silnik.
Stosując przy rozruchu połączenie uzwojenia w GWIAZDĘ zmniejszamy prąd rozruchowy 3-krotnie. Oczywiście jest to równoznaczne ze zmniejszeniem momentu rozruchowego dlatego ten typ rozruchu stosuje się dla rozruchu silnika nieobciążonego.
Silniki mniejszej mocy są przełączane za pomocą przełączników mechanicznych, natomiast silniki większych mocy wymagają przełącznika stycznikowego, czyli specjalnego układu styczników umożliwiającego płynne i bezpieczne przełączenie.
Do sterowania takimi układami stycznikowymi można stosować przełączniki czasowe. Z funkcją – opóźnione załączenie. Nie jest to rozwiązanie „bezpieczne” – możemy tu mówić o „hazardzie” tzn że nie ma pewności, że stycznik układu GWIAZDY zdąży „rozłączyć” przed załączeniem stycznika układu TRÓJKĄTA. Rozłączenie to również wygaszeniu łuku elektrycznego jaki powstaje przy rozłączaniu obwodu z cewką uzwojenia silnika. Często dochodzi wtedy do zwarcia.
Bardzo ważny jest również czas rozruchu i odpowiedni moment na przełączenie z układu GWIAZDY na układ TRÓJKĄTA. Nastąpić to powinno, gdy silnik osiągnie prędkość obrotową bliską prędkości znamionowej. Jeżeli stanie się to wcześniej prąd rozruchowy znacznie wzrośnie. Przy właściwym czasie rozruchu wzrost ten jest minimalny.
Schemat podłączenia przekaźnika czasowego |
Widok panelu czołowego |
Wersja | MTR17-TTZ-U240-216 |
---|---|
Obwód wyjściowy | |
Ilość i rodzaj zestyków | 2 x 1NO/NC |
Znamionowy prąd łączeniowy In | AC1 – 16A/250V AC DC1 – 16A/24V DC |
Maksymalne łączne obciążenie styków | 12A |
Maksymalna moc łączeniowa w kategorii AC1 | 4 000VA |
Maksymalne napięcie zestyków | 400V AC |
Rezystancja styków | ≤ 100mΩ |
Maksymalna częstość łączeń dla obciążenia znamionowego | 600 cykli/h |
Obwód wejściowy | |
Znamionowe napięcie zasilania Un | 12…240V AC/DC |
Zakres roboczy napięć zasilania | 0,8…1,1Un (9,6…264V) |
Znamionowy pobór mocy | AC: ≤ 2,5VA DC: ≤ 2W |
Zakres częstotliwości zasilania AC | 47…63Hz |
Odporność na udary wysokiej energii Surge | 1 000V |
Dane izolacji |
|
Znamionowe napięcie izolacji | 250V AC |
Znamionowe napięcie udarowe | 4 000V (1,2/50μs) |
Kategoria przepięciowa | III |
Stopień zanieczyszczenia izolacji | 2 |
Klasa palności | płytka: V0, obudowa: HB |
Napięcie probiercze wejście-wyjście | 4 000V AC |
Napięcie probiercze przerwa zestykowa | 1 000V AC |
Napięcie probiercze tor-tor | 4 000V AC |
Pozostałe dane |
|
Trwałość łączeniowa w kat. AC1 przy obciążeniu 50% In | ≥ 150 000 |
Trwałość mechaniczna | ≥ 30 000 000 |
Wymiary a x b x h | 90 x 17,5 x 66mm |
Masa | 71g |
Kontrolka stanu przekaźnika | LED zielony, żółty |
Temperatura otoczenia | -20°C …. +55°C |
Maksymalna wilgotność względna | 85% |
Stopień ochrony obudowy | IP20 |
Odporność na udary | 15g |
Odporność na wibracje | 0,35mm (10…55Hz) |
Przyłącza | Zaciski śrubowe max 2,5 mm² |
Montaż | Szyna DIN 35 |
Układ odmierzania czasu |
|
Funkcja odmierzania czasu |
TZ |
Zakresy czasowe (każdy z bloków czasowych) |
10s, 30s, 1m, 3m, 10m, 30m, 1h |
Regulacja nastawy czasu | Płynna 0,05…1,0 x zakres |
Dokładność nastawy zewnętrznej |
5% wartości zakresu |
Powtarzalność | 0,5% |
Czas regeneracji | ≤ 100ms |
Zamów w e-sklepie |
Zamów na allegro |
Złóż zamówienie pocztą elektroniczną |
Dołącz do nas. Dobry Czas Sp. z o.o. zaprasza do współpracy podmioty gospodarcze i osoby fizyczne które chcą współpracować na określonych przez obie strony zasadach. Prześlij swoje dane lub list motywacyjny z propozycją współpracy na adres
biuro@dobry-czas.pl
Przekaźniki sprzęgające (interfejsowe) dzięki szerokiemu zakresowi napięcia od 9V do 240V AC/DC są absolutnie unikalne w porównaniu do innych produktów oferowanych na rynku. Stosowane są do sprzęgania obwodów wejściowych Wyposażone są w 1, 2 lub 3 styki NO/NC o obciążalności prądowej 16 A dla styków 1NO/NC i 8 A dla styków 2NO/NC oraz 3NO/NC. W ofercie są wersje z pozłacanymi stykami dla małych prądów sygnałowych oraz wersje ze stykami przeznaczonymi do współpracy z odbiornikami o dużym prądzie startowym np. świetlówki LED, transformatory elektroniczne, lampy wyładowcze. Idealny do serwisu.
zobacz więcejW każdej firmie istotne znaczenie mają koszty związane z eksploatacją urządzeń elektrycznych. Są to zarówno koszty zużytej energii elektrycznej jak również koszty uszkodzeń i awarii urządzeń elektrycznych . Koszt naprawy silnika, który wskutek przegrzewania się uległ uszkodzeniu, to nie tylko koszt nowego silnika ale również koszty przestoju linii technologicznej.
Bardzo duży wpływ na koszty zużytej energii elektrycznej oraz trwałość i bezawaryjność pracy urządzeń elektrycznych, a w szczególności silników elektrycznych, ma jakość energii elektrycznej.
Podaj swój adres e-mail, jeżeli chcesz otrzymywać informację o nowościach i promocjach